7 dages ferie på Færøerne

Hvis du er til en aktiv rejse i storslået natur, smukke roadtrips og unikke vandreruter, så er Færøerne lige noget for dig. Dog skal man huske at pakke det varme tøj selvom man rejser afsted om sommeren. Vejret er meget omskifteligt, men det har sin helt egen charme, at man det ene minut går i solskin og det næste går i stærk modvind og regn.

Kort fakta (bliver uddybet længere nede):

• Vores budget for hele rejsen: 11.176kr. for 2 personer inkl. fly, billeje, tunnelafgift og mad på hele turen.
  • Rejsetid: 2 timer med fly.
  • Vores lejligheds placering på rejsen: Thorshavn.
  • Antal dage vi rejste: 7 dage.
  • Dato vi rejste: 4 – 10 juli 2022.

Vi var afsted i 7 dage hvilket passede os helt fint. Derfor vil vi også nedenunder beskrive en 7-dages plan for Færøerne, hvor vi havde en følelse af at vi næsten fik set det hele. Dog skal vi nok tilføje et lille stykke om hvad man ellers kan opleve, som vi stadig har til gode.

Dag 1 – Vágar

Múlafossur i bygden Gasadalur.

Vandretur til Trælanipa, med udsigt til Trøllkonufingur.

Dag 2 – Vágar

Dagstur til Mykines for at se søpapegøjer.

(OBS på at det er en tur med færge – vi sejlede forbi Drangarnir på færgeturen)

Dag 3 – Streymoy

Hygge dag i Thorshavn evt. shopping, gåtur i den fine park og kunstmuseum.

Dag 4 – Streymoy

Vandretur fra Thorshavn til Kirkjubøur.

Dag 5 – Streymoy og Eusturoy

Roadtrip til bygderne Saksun, Tjørnuvik og Gjógv.

På vejen støder man på Færøernes højeste vandfald Fossa og Færøernes højeste bjerg Slætteratindur.

Dag 6 – Kalsoy, Bordoy og Kunoy

Bygderne Klaksvik, Kunoy, Múli, Árnafjørdur.

Dag 7 – Hjemrejse.

Tingene er beskrevet mere detaljeret nedenunder.

Dag 1: Vágar

Vandfaldet Múlafossur i bygden Gasadalur

Da vi landede på øen Vágar gik turen til Múlafossur som kun ligger 16min fra lufthavnen. Vandfaldet er en af Færøernes mest kendte seværdigheder og ligger i bygden Gasadalur. Der er en parkeringsplads blot få hundrede meter fra vandfaldet hvor man kan sætte bilen. Selve byen Gasadalur er ikke så stor og består kun af 25 huse. Vi nød vores første møde med Færøernes vilde natur og vandfaldet var imponerende.

Vandretur til Trælanipa, Søvargsvatn og Bøsdalafossur, med udsigt til Trøllkonufingur.

Denne vandretur er helt fantastisk, og det kan helt klart anbefales at gå denne rute. Vi satte bilen ved Midvagur kirke, hvor der er en fin lille parkeringsplads. Vi gik op til porten som er der, hvor ruten starter, det er også her man betaler for at kunne gå på stien. Det tog os lidt over en time at gå hele ruten.

Man får virkelig oplevet den vilde Færøske natur på denne strækning, hvor man skal op af Trælanipa som er en lodret klippe. Den var stejl til tider og ret mudret, men ellers var den helt okay at befærdes på. Dog skal man passe på og ikke komme for tæt på klippekanterne, da der er langt ned og der kan være glat.

Man får sig virkelig et helt unikt syn når man går op af Trælanipa, og får udsigt til Sørvágsvatn, som er Færøernes største sø. Hvis man står et bestemt sted, synder det at søen svæver over havet. Det er netop også denne seværdighed, som trækker de fleste til at gå ruten.

Derudover byder ruten også på Bøsdalafossur som er et 30 meter højt vandfald. Dette vandfald overses oftest da man skal et godt stykke ud for at kunne se det, men spørg guiderne de er søde til at hjælpe og fortælle på et kort, hvor du kan finde tingene.

Det er tydeligt at det er en populær vandrerute, da der er en del som går den, men dette ødelagde ikke oplevelsen for os. Der var ret tåget da vi gik den, så vi brugte god tid og var heldige at tågen forsvandt i løbet af turen og dermed fik vi set alle seværdighederne.

Dag 2: Vágar

Dagstur til Mykines for at se søpapegøjer.

Mykines er kendt for at være et sandt fugleparadis. Specielt lunder også kaldt søpapegøjer holder til på denne ø, og man kan være 100% sikker på at se en del af disse.

Der er fine vandreruter på øen, desværre var den mest populære lukket, da vi var der pga. stenskred. Men vi gik to andre og specielt den lange af de to var rigtig fin.

På øen er der en hyggelig lille café hvor man kan få lidt at spise og drikke, OBS. på at caféen er ret dyr og ret lille, så den bliver hurtigt fyldt. Vi havde madpakke med til turen, så vi købte kun noget at drikke. For at komme til øen sejlede vi med færgen fra Sørvagur, dette tog cirka en time. Da det er en populær tur og vejret er meget omskifteligt er det en god ide at booke hjemme fra.

Book gerne i starten af din ferie, så hvis vejret skulle gøre at sejlturen bliver aflyst, har man mulighed for at booke en ny billet senere på sin ferie. Der sejles også kun i sommermånederne maj – august. På sejlturen var vi så heldige at sejle hel tæt på Drangarnir, som er to klipper der står majestætisk i havet. Dette var en virkelig god oplevelse.

Dag 3: Streymoy

Hyggedag i Thorshavn

Thorshavn er en utrolig hyggelig og charmerende by. Vi nød virkelig at bo her, da det var nemt at handle, gå på café og meget mere. Der er små søde lokale butikker samt nogle rigtig fine caféer hvor man kan få en god kaffe ved og noget mad.

Vi startede med at gå en tur i Tinganes som er den gamle bydel i Thorshavn. Det er virkelig hyggeligt at gå rundt blandt de små historiske træhuse med græs på tagene. Det er som at gå tilbage i tiden når man går på de smalle stier, som snor sig imellem husene.

Derefter gik vi igennem Viðarlundin Park, som er en utrolig fin bypark. Vi gik langs en lille å, hvor vandet rislede og søde små ænder svømmede. Vi kan klart anbefale, at man tager turen igennem den fredfyldte park, hvis man vil besøge byens kunstmuseum.

Førernes Kunstmuseum er en kæmpe anbefaling, hvis man kan lide at se på kunst. Det er et utrolig fint museum med færøsk kunst. Der gemmer sig små overraskelse rundt i rummene, blandt andet lyden af en stor grind.

Vores yndlingsværk var bestemt Trondur Paturssons fantastiske dybhavsinstallation, hvor du træder ind et lille rum og lader vandets isolation opsluge dig. Derudover er der en fin lille cafe, hvor man kan nyde noget at drikke, samt købe glaskunst eller en poster med hjem.

Dag 4: Streymoy

Vandretur fra Thorshavn til Kirkjubøur

Vi satte bilen tæt på Inni i Vika Stadium og fulgte stien hen til bondegården, hvor stien til Kirkjubøur begynder. Det er en hård start på vandreruten da den starter op ad en bakke med sten, men når du er kommet til tops, belønnes du med udsigt over Thorshavn og Nólsoy. Efter at have nydt udsigten går du videre og får synet af to små indsøer. Hvis du følger varderne op, kan du ikke undgå at få øje på den gamle talerstol som er bygget af sten, den kommer på din venstre side. Talerstolen er fra sidst i 1800-tallet og blev brugt til folkemøder. Stil dig på talerstolen og forestil dig, hvordan folk har siddet på skråningen og lyttet.

Du forsætter af stien et godt stykke indtil du kommer til en skråning, hvor stien snor sig nedad.

Du er nu kommet til Kirkjubøur. Det er en utrolig fin og lille by, som emmer af historie. Du kan se den gamle kirkeruin, Kirkjubømúrurin, som man mener blev bygget omkring år 1300.

Der er også Stokkastovurnar fra ca. 1350. Kirken i byen er den ældste kirke på Færøerne, som stadig bliver brugt. Den blev bygget i 1200-tallet. Turen den ene vej er cirka 7km og tager 2 timer. Den er let at gå og der er kun få stigninger som er til at klare. Vi gik både turen frem og tilbage, så vi endte på lidt over 15km og bruge omkring 6 timer med spisestop, gåtur i byen osv.

På vej hjem blev vi for første gang mødt af det barske omskiftelige vejr, men dette var en utrolig fed oplevelse. Det var vildt at mærke, hvordan blæsten trak og hev i en og regnen slog ned. Kort tid efter stod solen højt på himlen. Vi kan klart anbefale at gå denne tur!

Dag 5: Streymoy og Eusturoy

Roadtrip til bygderne Saksun, Tjørnuvik og Gjógv

Vi startede turen ved at køre til Saksun, dette tog en time fra Thorshavn. Turen derhen er utrolig smuk og vejene snor sig igennem det vilde landskab, et syn vi aldrig blev trætte af.

Der er en del turister ved Saksun, men dette giver god mening. Det er en utrolig fin lille by, med udsigt over søen Saksunarvatn, grønne fjelde og vilde vandfald.   Tag et kig ved den fredede kongsgård Dúvugarðar fra 1600-tallet, som rummer et museum eller smut forbi den gamle kirke der i 1856 blev flyttet fra Tjørnuvík til Saksun. Dengang var der ingen vej imellem de to byer og alt materialet blev båret 7km over fjeldet, denne rute kan man stadig vandre i dag, dette skulle tage cirka 3 timer hver vej. Vi fik det desværre ikke gjort.

Derefter kørte vi mod Tjørnuvík, hvor vi på vejen mødte Færøernes højeste vandfald. Vi parkerede bilen for at komme helt tæt på. Det er altid en vild følelse at stå tæt på et vandfald. Det havde ikke regnet så meget da vi var der, og dermed var vandfaldet ikke lige så stort og kraftfuld som det ellers kan være, men dette ødelagde bestemt ikke oplevelsen. Vi havde hele stedet for os selv og tog os god tid til at nyde synet af vand faldet.

Vi kørte fra vandfaldet og mod byen Tjørnuvík. Byen ligger barsk mellem høje fjelde og op af det kraftfulde hav som pisker store bølger ind over stranden. Netop disse bølger gør også at stedet er kendt for at man kan surfe der, dette var dog ikke noget vi prøvede.

Vi parkerede bilen ved havnen og nød en frokost her. Vi havde udsigt til de to kendte klippeformationer Kæmpen og Kællingen, som troner lodret op fra havet.

Der er et kendt sagn om disse klipper og hvorfor de har fået deres navn, dette kan du læse mere om her: https://www.fdm-travel.dk/faeroeerne/tjoernuvik-idyllisk-bygd-paa-streymoy-rejsetip

Efter at have spist vores mad, kunne vi ikke lade være med at besøge Hans Esbern, som serverer kaffe og vafler inde i stuen. Dette var en sjov oplevelse, da det var lidt akavet til at starte med, men det blev hurtigt rigtig hyggeligt, da vi faldt i snak med de andre gæster. Der blev fortalt historier og delt oplevelser imens vi nød de gode vafler.

Turen gik nu til Slættaratindur, som er Færøernes højeste bjerg. Vi parkerede bilen og begyndte nu opstigningen op ad bjerget.

Det er en hård tur da der er ekstremt stejlt, men hvis man tager sig god tid skal man nok nå til tops. Hvis man skulle være så heldig både at nå til tops og have vejret med sig, så skulle der være en enestående udsigt over hele Færøerne. Desværre havde vi ikke vejret med os, da der var ekstremt tåget. Dog kan turen alligevel anbefales, da det er sjovt at få fornemmelsen af at man går ind i tåen.

Derefter gik turen til Gjogv. Denne by ligger også smukt ud til vandet og er kendt for sin naturhavn. Der skulle være en flot kort vandretur på 30min og en længere til Ambadalur på 3-4 timer, begge to skulle være ekstremt flotte at gå. Vandrekort kan købes i byen.

Udover sin fine naturhavn kan man også stille sig ud på de flade klipper ved vandet og nyde den vilde natur på førsterække. Vi sad i lang tid og så på de fascinerende bølger, som hamrede ind mod klipperne med sådan en kræft, at de rejste sig højt i luften og vandet fløj ud til siderne. Dette kan klart anbefales, at man tager sig tid til at se dette.

Dag 6: Kalsoy, Bordoy og Kunoy

Bygderne Klaksvik, Kunoy og Múli

Køreturen fra Torshavn til Klaksvik tager kun 46 minutter. På turen derhen kører du igennem den smukke tunnel, Eysturoyartunnilin, hvor der er en lokal kunstner som har dekoreret rundkørslen i den.

Klaksvik er Færøernes næststørste by, og vi spiste en frokost i byen. Derudover gik vi lidt og kiggede på butikker, men da vi ikke var i humør til dette, drog vi hurtigt videre til Kunoy.

Kunoy var faktisk en af mine yndlingssteder på Færøerne. Du kunne gå den smukkeste lille rute, hvor der pludselig var en fin lille skov. Skoven stod smuk og grøn, i den ellers så barske natur.

Der er et skilt som viser, hvilken sti du skal følge ved parkeringspladsen. Det var virkelig en smuk tur og kan klart anbefale at tage et smut forbi, ruten tager ikke særlig lang tid at gå. Stierne er gode og den er derfor ekstremt nem at gå.

Nu gik turen til Múli. Det er en utrolig lille og hullet vej som fører til Múli, men det er bestemt turen værd. Der er næsten ingen huse og de der er, fungerer kun som fritidshuse. Der er et skilt som fortæller om byen og dens historie på parkeringspladsen.

Man går igennem den meget lille by, hvor den første bosættelse kan føres tilbage til det 13. århundrede. Efter byen, kommer man ud til en natur sti. Ruten tager omkring 10-15min hver vej. På vejen ser du ruiner af fugle fangers huse. Her sænkede man folk ned for at kunne få fugleæg fra klipperne. Det er en fin lille gåtur.

Dag 7 Hjemrejse

Efter 6 utrolig gode dage på Færøerne gik turen nu hjem. Vores fly var selvfølgelig forsinket, som det oftest er på Færøerne pga. vejret. Derfor er det en virkelig god ide hele tiden at holde øje med sin flyafgang, så man ikke sidder forgæves i lufthavn og venter i flere timer.

Vi endte med at vente 5 timer i lufthavnen, men vi fik tiden til at gå med nogle film på computeren og meget andet. Da det fly vi skulle med egentlig landede i Færøernes lufthavn, brød klapsalver ud og folk jublede. Det var en sjov oplevelse, og føler det var den perfekte afslutning på den perfekte rejse.

Restauranter

Vi spiste ikke særlig meget ude, da vi havde en lejlighed og dermed lavede vi meget mad selv. Vi spiste dog en aften på Etika Sushi, som smagte helt fint. Det er et lille sted som havde virkelig travlt da vi var der, og dette kunne desværre mærkes på servicen. Selve sushien var god og smagte godt. Vi bookede bord hjemme fra for at være sikre på at få et.

Den sidste dag spiste vi frokost på Cafe Kaspar, som var cafemad. Vi var meget tilfredse med de bagels vi fik.

Vi satte os også et par gange ind på Paname Cafe, hvor vi fik cafe og kage. Vi spillede også nogle spil her et par gange, da de stod fremme og man bare kunne låne dem. Det var et virkelig hyggeligt sted. Derudover fik vi anbefalet disse steder at spise:

• Ræst
  • Skeiva Pakhus
  • Kafe umami
  • Kaffi hiso
  • Babara fish house
  • Katrina Christiansen

Overnatning

Vi boede i Thorshavn under hele turen, men man kan dog vælge at bo flere forskellige steder for af spare penge på at køre igennem tunnelerne.

Der er mange fine Airbnb muligheder, som passer til alles behov.

Derudover er der flere forskellige hoteller i Thorshavn. Vi har før boet på hotel Føroyar i Thorshavn med landsholdet. Det er et super flot hotel, som har en smuk udsigt over byen og vandet. Der findes også mange andre hoteller rundt om på Færøerne, som man nemt kan booke.

Billeje

Det kan godt være lidt dyrt at leje en bil på Færøerne.

Vi lejede en igennem https://www.carrent.fo, hvilket var super nemt. Vi hentede bilen lige ved siden af lufthavnen, ved Car Rental Terminal. De var søde, hjælpsomme og vi følte os trygge ved dem. Vi lejede bilen i alle 7 dage, dette gav vi 5735kr for. Det er en dyr udgift at have, men virkelig også alle pengene værd på sådan en tur!

Tunnelafgift

Det koster 100kr at køre igennem tunnelen fra Vágar til Streymoy hvor Thorshavn ligger. Derudover koster det 175kr. at køre igennem Eysturoyartunnil.

Da vi boede i Thorshavn under hele rejsen, kom vi af med 475kr i tunnelafgifter, hvilket selskabet vi lejede bilen hos, havde styr på og vi betalte bare beløbet da vi afleverede bilen.

Fly

Vi fløj med SAS, hvilket tog 2 timer og 15min. Vi gav 3466kr for os begge tur/retur inkl. en stor håndbagage på 23kg.