Forlænget weekend til Amsterdam

Det har altid været på bucket-listen for os at komme til Amsterdam og se Anne Franks hus. Hvilket vi spontant endte med at gøre da vi fik 3 dage fri. Det var en fantastisk tur, hvor kanalerne indrammede de høje smukke bygninger inde i byen. Så hvis du trænger til en weekend getaway eller står og mangler en hurtig idé til en spontan tur, kan Amsterdam klart anbefales!

Kort fakta (bliver uddybet længere nede):

• Vores budget for hele rejsen: 10.159kr for 2 personer inkl. alt (køretur, overnatninger, seværdigheder og mad).
  • Rejsetid: 7-8 timer i bil alt efter trafikken.
  • Vores lejligheds placering på rejsen: Almere 2 nætter og Amsterdam 1 nat.
  • Antal dage vi rejste: 4 dage.
  • Dato vi rejste: 3 – 6 februar 2023.

Amsterdam

Amsterdam er Hollands hovedstad. Byen overraskede os virkelig positivt. Bygningerne, som var høje og slanke, stod utroligt smukt op og ned ad hinanden. Facaderne var charmerende og de mange kanaler og broer gjorde byen ekstremt hyggelig.

På vores lange gåture i byen, kom vi både forbi en pulserende gågade, flotte historiske bygninger og små romantiske gader. Der var blomsterboder, som gjorde bybilledet charmerende og farverigt. Folk cykler virkelig meget, så pas på ikke at blive påkørt – det var vi ved et par gange. Derudover er der også parker, som giver det perfekte afbræk fra bybilledet.

Seværdigheder

Anne Franks hus var det vi nok glædede os mest til at se. Vi har læst hendes dagbog, så det var et must see for os! Det levede fuldstændig op til forventningerne og det var virkelig rørende at høre om livet i huset og hendes citater på væggen, samt komme ind i selve huset, hvor de gemte sig. Vi kæmpede for at ikke at fælde en tåre, imens vi gik rundt. Man måtte ikke tage billeder og videoer derinde, hvilket gav rigtig god mening og endte med at gøre oplevelsen endnu mere unik fordi ingen tog mobilerne frem. Hvis du skal til Amsterdam, så kan vi klart anbefale at se dette historiske sted!

• Pris: 240kr. for to personer

Vi bookede billetter her: https://www.annefrank.org/en/museum/tickets/choose-your-ticket/

Fabrique des Lumiéres Dalí & Gaudí Exhibit, når kunst bliver vækket til live. Dette sted var helt fantastisk og vi nød virkelig at gå rundt og se hvordan kunsten skabte en historie og bevægede sig livagtigt i de smukkeste farver. Musikken kombineret med den levende kunst, gjorde det bare endnu bedre og vi synes virkelig at det var en fed oplevelse, selvom der var mange mennesker.

• Pris: 223kr. for to personer

Vi bookede billetter her: https://www.getyourguide.dk/amsterdam-l36/amsterdam-fabrique-des-lumieres-entry-klimt-hundertwasser-t419489/?visitor-id=2EEZ4Z3TJ6GN98RZGOIXPLCORXPJH568&locale_autoredirect_optout=true

Moco er et moderne kunstmuseum, som udstiller moderne og samtidskunst. Det var spændende at gå rundt og se de udfordrende kunstværker. Nogen var virkelig fascinerende og fangede virkelig en, mens andre var lidt fjollede. Det var fedt at se Banksy´s kunstværker som jo egentlig er graffiti. Derudover var der en kunstner, som gik under navnet ”The Kid”, der også lavede nogle udfordrende og specielle værker.

Hvis man er til nyere kunst, kan dette sted klart anbefales, selvom vi følte at der var lidt for mange mennesker.

• Pris: 270kr. for to personer

Vi bookede billetter her: https://tickets.mocomuseum.com/en/tickets

Amaze var en virkelig vild og meget speciel oplevelse. Dette er ikke et kunststed, men et sted hvor teknologien virkelig kommer til sin ret. Der var vilde lysshow og lyden var dragende. Du rejser igennem 7 forskellige interaktive miljøer i et spændende og indlevende audiovisuelt rum. Dette var en fed oplevelse, men vi skulle virkelig have ja-hatten på, da det er meget specielt og noget vi aldrig havde prøvet før.

Kan anbefales, hvis man er fascineret af teknologi eller generelt bare er til fest og farver.

• Pris: 360kr. for to personer

Vi bookede billetter her: https://tickets.amaze-amsterdam.nl/en/tickets

Rijksmuseum er et nationalmuseum og er det typiske klassiske kunstmuseum som vi kender det. Stedet har sindssygt mange værker og vi er i tvivl om vi fik set det hele. Der er kunstværker fra den verdenskendte Van Gogh.

Derudover er der også tøj, genstande og meget mere, som virkelig genfortæller Hollands historie. Der er også Mondrian inspireret kjole fra Yves Saint Laurent fra 1965. Så som du nok kan fornemme, er det et kæmpe museum med rigtig mange udstillinger og det kan godt føles uoverskueligt til tider, men oplevelsen værd.

• Pris: 340kr. for to personer

Vi bookede billet her: https://www.rijksmuseum.nl/en/tickets/articles

Derudover overvejede vi også at se følgende attraktioner:

• Keukenhof Gardens og Zaanse Schans Windmills som er kendt for sine mange farverige tulipaner.
  • Van Gogh Museum
  • Heineken Experince
  • WONDR

Overnatning

Vi valgte at tage to overnatninger lidt uden for byen da det var billigst og nemmest i forhold til at vi havde bil med. Vi lejede et værelse hos et ældre ægtepar, hvilket fungerede virkelig godt og de var utrolig søde. Man kunne via. tog komme ind til midtbyen og stationen var kun 10min væk fra huset. Vi gav 140kr. for to togbilletter.

Vi bookede det via. Airbnb og det hedder Jessies B&B Outdoors.

Kan bookes her: https://www.airbnb.dk/rooms/6637538

For to overnatninger gav vi 1085kr.

Den sidste aften overnattede vi på Conscious Hotel ”The Tire Station”. Her kunne vi have bilen holdene i deres parkeringskælder, hvilket var virkelig dejligt. Vi gav 840kr. for en enkelt overnatning og dette var inkl. bilparkering i prisen.

Man kan også booke et værelse uden parkeringsplads. Det var et stort, flot hotelværelse og personalet var virkelig søde og hjælpsomme. Vi følte også at hotellet lå perfekt i Amsterdam, da det ikke lå helt centralt, men der var en virkelig fin park tæt på og man kunne gå ind til centrum på 50min (3.9km).

Vi bookede det via. Airbnb her: https://www.airbnb.dk/rooms/45047727

Restauranter

Amsterdam har utrolig mange fine spisesteder. Så mange, at det var svært at prioritere, hvor vi skulle spise henne. Der var også flere af stederne som var fuldt booket. Vi kan anbefale at google sig frem og evt. bruge TikTok, til at finde spisesteder som passer til dig/jer. Vi endte med disse steder;

Morgenmad

Mortimer fint lille morgenmadssted med lækker mad. Vores første dag i Amsterdam gik vi forgæves et par gange, for at finde et ledigt sted, men til sidst fandt vi Mortimer, hvor der kun var en lille kø. Vi ventede i 10min før vi fik et bord. Stedet er lille og lidt hektisk, men maden var virkelig god. Derudover kunne man få en limonade med popcorn smag, hvilket var virkelig sjovt at prøve. Vi bestilte Full English Breakfast og Eggs Benedict med laks. Specielt den engelske morgenmad var utrolig lækker og kan klart anbefales.

Vi kom af med 311kr for maden og drikkelsen.

MOAK Pancakes, var stedet vi blev ført til via. Tiktok, som lokkede os med videoerne af de utrolig lækre pandekager med alverdens topping. Stedet er et rigtigt Insta sted og vi blev enige om at maden så mere lækker ud end den egentligt smagte. Vi synes faktisk at det var deres sidedish med toast, scramble egg, bacon og bløde løg som var lækrest. Vi bestilte begge The Infamous (By daily Paper) pandekager, og det var godt uden at være sindssygt godt.

Vi kom af med 356kr for dette måltid inkl. drikkelse.

Schuurmanoomkensgrassotti, utrolig fin og hundevenlige cafe. Der var søde hunde og god kaffe. Derudover kunne man få nogle forskellige ting til morgenmad, eks. croissanter, yougurt med mysli, kage og andet.

Vi nød virkelig at sidde her og kom af med 143kr. for to croissanter, yougurt med mysli, vand og kaffe.

Middagsmad

Zero Zero, er et sted som er populært for deres sandwicher og der var utrolig mange mennesker. Vi delte en sandwich her og den var helt ekstremt god. Vi kan klart anbefale at tage et smut forbi dette sted for at få en hurtig frokost. Det eneste er, at der ikke er så mange siddepladser, så der er en del som står op udenfor imens de spiser.

Vi gav 70kr. for en sandwich.

Vién – Vietnamese Banh Mi Shop,  er en lille cafe med få sidepladser. Man kan med fordel bestille to go. Vi fik en utrolig lækker frokost her, som vi klart kan anbefale. Specielt deres Banh Mi er virkelig god. Derudover laver de også en god iskaffe, som er til den søde side. Obs. på at deres nudel salat er stærk.

Vi gav 291kr. for en Banh Mi, Spring Rolls, nudel salat, iskaffe og vand.

Aftensmad

Restaurant Vermeer var helt fantastisk. Betjeningen var ekstremt god og man kunne virkelig mærke at dette var en fin restaurant. Maden var en kæmpe oplevelse og vinen passede perfekt til retterne. Kokken kom også ud et par gange og præsenterede maden. Vi havde en utrolig god aften og kan bestemt anbefale at prøve dette sted, selvom det var dyrt.

Vi kom af med 2948kr. for 5 retter, inkl. vinmenu.

Spaghetteria valgte vi, fordi vi så en video på Tiktok, hvor en pige spiste en utrolig lækker trøffel pasta. Desværre var denne ret taget af menukortet da vi var der. Vi bestilte 3 brød med lidt forskellig topping på og disse var virkelig gode. Selve pastaen var ikke noget specielt, men fin nok.

Vi kom af med 323kr. for to pastaer, en sidedish og vand.

Offentlig Transport

Der er mange muligheder for offentlig transport i Amsterdam, metro, bus, færge og sporvogn. Hvis du ved på forhånd, at du ikke vil gå alt for meget og hellere vil bruge offentlig transport, så kan man købe en billet til offentlig GVB-transport til 67kr, hvor du kan rejse ubegrænset med alle sporvogne, busser, færger og metroen i Amsterdam i 24 timer.

Kan også bookes til flere dage.

Derudover kan du købe Amsterdam City Card. Det koster 447,50kr for 24 timer, og her får du også gratis adgang til flere museer og attraktioner, gratis kørsel med offentlige sporvogne, busser og metroer, en gratis kanalrundfart og andre goder.

Du kan læse mere om kortet her: https://www.getyourguide.dk/amsterdam-l36/24-48-eller-72-timers-i-amsterdam-city-card-t46103/

Et godt tip er at bruge appen Glimble. Den er virkelig god til at planlægge den offentlige transport i Amsterdam.

Vi gik selv til alt, og brugte derfor kun offentlig transport 1 gang frem og tilbage til Almere. Vi endte med at gå 18km den første dag, 16,5km den anden og på sidste dagen gik vi 11,7km.

Egen bil

Da vi spontant valgte at tage af sted, tog vi bilen til Amsterdam. Det var en tur som tog omkring 7-8 timer inkl. trafik den ene vej. Vi var heldige slet ikke at sidde i kø og for os gik turen virkelig hurtig. Vi havde et par stops undervejs, hvor vi tankede, købte mad, drikkelse og snacks. Vi var utrolig overrasket over, hvor hurtig tiden gik og det var slet ikke et problem for os at køre.

Vi tankede 4 gange i alt på turen, og det endte med at koste 2079kr. for turen i bil frem og tilbage. Da parkering var med i værelset vi lejede i Amsterdam, betalte vi slet ikke for parkering på hele turen.