Byferie til Rom

Rom emmer af historie, der bare er klar til at blive udforsket. En by fuld af historiske bygninger, monumenter og autentiske spisesteder. Vi havde 4 pakkede dage, hvor vi blev bombet med fantastiske indtryk. En by med enormt mange seværdigheder, men også en by, der indbyder til at sænke tempoet en smule. Med mange turister er det oplagt at sætte sig på en af byens hyggelige restauranter og nyde livet. Her får I vores bud på anbefalinger til den smukke og charmerende by, Rom.

Kort fakta (bliver uddybet længere nede):

• Vores budget for hele rejsen: 9866kr. for seværdigheder, hotel og fly for to personer.
  • Rejsetid: 2t 35min i fly.
  • Vores lejligheds placering på rejsen: Residenza Costagut, Pantheon-kvarteret.
  • Antal dage vi rejste: 5 dage.
  • Dato vi rejste: 13 juni – 17 juni 2022.

Vores tur

Vi fløj til Leonardo da Vinci-Fiumicino lufthavnen, og gik ned og købte en togbillet til det første tog til Roma Termini. Selvom fokus i dette indlæg er på Rom, gik rejsen i denne omgang både til Rom og Milano. Derfor er det også muligt at kombinere din rejse til Rom med andre destinationer i Italien, hvilket vi gjorde via tog. En utrolig nem og bekvem rejsemåde.

Hvor skal man bo?

Vi boede på Residenza Costaguti, som ligger i hjertet af Rom. Overnatningsstedet ligger i Pantheon-kvarteret. Vi var enormt begejstrede for beliggenheden, da nærmest alle seværdigheder ligger i gåafstand derfra. Selve kvarteret var ene af charmerende gader fyldt med hyggelige restauranter.

Vi befandt os nærmest ikke på vores værelse, så derfor havde vi ikke særlig mange kriterier for vores overnatningssted. Værelset var placeret i en delt lejlighed, hvor der var 2-3 værelser udlånt. Der var aircondition, eget toilet, gode senge og et lille delekøkken. Alt i alt var vi glade for værelset, og dette nok mest pga. den fremragende placering.

Seværdigheder

Rom er fyldt med seværdigheder og historie at gå på opdagelse i. Fælles for de fleste er, at de er meget velbesøgt. Derfor købte vi billetter til mange af tingene hjemmefra. Det gjorde vi primært på https://www.getyourguide.dk, hvor vi søgte på de forskellige seværdigheder, vi ønskede at se. Det er generelt en god ide at købe billet enten hjemmefra eller inden du står foran stedet, da der kan være rigtig meget kø de forskellige steder. Udover dette er det også en god ide at stå lidt tidligt op. De fleste turister kommer i løbet af dagen, så mange seværdigheder kan med fordel besøges så tidligt som muligt.

Colosseum er helt sikkert et must-see når du er i Rom. Det verdensberømte amfiteater blev indviet i år 80 e. Kr af kejser Titus af Romerriget. Med plads til 50.000 tilskuere, blev stedet brugt til alt fra harmløse koncerter og teaterforestillinger til drabelige gladiatorkampe. Det siges at intet mindre end 500.000 mennesker og over 1. mio. dyr har mistet livet i Colosseum gennem tiden.

Vi vil anbefale at købe billetten hjemmefra, da der er lang kø ved indgangene. Vi valgte at gå rundt selv, men synes uden tvivl at det ville være en god ide at give lidt mere for en guidet tur. Stedet emmer af utrolig meget historie, der bør ses og høres om på samme tid.

• Pris: 320kr. for to personer

Pantheon er endnu en historisk bygning, der absolut skal opleves i Rom. Dette er et antikt tempel beliggende ved Piazza della Rotunda, der i sin tid blev viet til alle guder. Pantheon er især kendetegnet ved den cirkulære åbning i kuplens top (oculus ´øje´), der oprindeligt var rummets eneste lyskilde.

Vi bestilte her billetter hjemmefra, så vi undgik den værste kø. Pantheon var en smuk bygning at opleve, især med lysindfaldet fra oculus ´øje´.

• Pris: 123kr. for to personer

Forum Romano var tidligere det ubestridte centrum i Romerriget. ”Det romerske torv” var Romerrigets økonomiske, politiske og religiøse magtcentrum.

Området indbød til en gåtur, og skal helt sikkert opleves fra Palatinerhøjen, hvor man får en smuk udsigt over Forum Romano.

• OBS. her fik vi adgang via. vores billet til Colosseum.

Vatikanmuseet ligger i Vatikanstaten, en uafhængig stat inde midt i Rom. Vatikanet samt Vatikanmuseet er helt sikkert et besøg værd. Museet rummer store samlinger tilhørende Den romersk-katolske kirke, der er samlet gennem århundrede. Personligt var vi meget imponeret over de enormt smukke kunstværker, og brugte timevis på at opleve det hele.

Der er lang kø for at komme ind, så husk at bestille billetter hjemmefra.

• Pris: 521kr. for to personer

Peterskirken var det første vi så, da vi ankom – og det skuffede bestemt ikke. Kirken er verdens største og imponerer både indvendigt og udvendigt. Da Peterskirken er beliggende i Vatikanet, afholder paven de fleste gudstjenester enten i kirken eller på Peterspladsen foran kirken.

Kirken er uden tvivl et must at opleve og er af den grund også velbesøgt. Vi købte derfor billetter hjemmefra, så vi kunne undgå den værste kø.

• Pris: 432kr. for to personer.

Den spanske trappe ligger ved Piazza di Spagna. En trappe der i det 19. århundrede var et populært mødested for den kreative klasse. Denne er frit tilgængelig, og kan opleves samtidig med, at du er på opdagelse i byens mange gader med butikker og restauranter.

Trevi fontænen ligger i Roms centrum og er et af verdens mest kendte springvand. De store marmorfigurer gør fontænen til et fantastisk smukt syn. Det siges at hvis man smider en mønt over højre skulder ned i springvandet, vil man vende tilbage igen en dag. Hvert år samles disse (mange) penge ind og gives til byens fattige.

Det er en god ide at stå tidligt op, hvis man ikke vil dele fontænen men en enorm stor menneskemængde. Man bliver nemlig både overvældet af skønhed og mængden af turister.

Hvor skal man spise?

Osteria de Fortunata blev hurtigt et af vores stamsteder, når sulten meldte sig. Pastaen laves frisk foran restaurantens gæster. Udvalget er godt og pastaretterne lækre.

Hjemmeside: https://www.osteriadafortunata.it

Luciano cucina italiano bestilte vi bord til hjemmefra. Stedet er kendt for kokken Luciano Monosilio, der er bedre kendt under navnet ”The King of Carbonara”. Vi valgte netop at bestille den berømte carbonara sammen med et glas vin, og det skuffede bestemt ikke. Et sted vi uden tvivl kan anbefale.

Hjemmeside: http://lucianocucinaitaliana.com/en/home-eng/

Anbefalinger

Gelato is skal spises ofte i Rom, især på de varme sommerdage. Her er tommelfingerreglen at vælge de steder, hvor isen er dækket til. De steder hvor den står fremme og er flot dekoreret, er ofte de steder, hvor isen har kemikalier i og dermed ikke er lige så indbydende.

Ambrosia Restaurant har en flot tagterrasse med en god udsigt og en hyggelig stemning.

Hjemmeside: https://www.hotelartemide.it/en/ambrosia-restaurant

Eitch Borromini er en rooftop beliggende ved området Parione, der udgør hjertet af Roms historiske centrum. Vi besøgte denne rooftop om aftenen og fik nogle lækre drinks. Stedet er enormt hyggeligt, og har en perfekt udsigt med smukke bygninger og byens lys i baggrunden. Helt sikkert et besøg værd. Her er det nok en god ide at bestille bord i forvejen.

Hjemmeside: https://www.eitchborromini.com/en/restaurant/

Trastevere er et enormt charmerende og autentisk byområde. Her brugte vi timer på at gå rundt og opleve de smalle gader med små butikker og restauranter overalt. Her emmer der af god stemning, der bare skal opleves på gåben.

Disser seværdigheder og anbefalinger er, hvad vi oplevede under vores ophold. Rom byder på flere unikke steder og en enorm mængde historie. Hvis ikke du har besøgt Rom, så er det uden tvivl værd at overveje at tage turen. En rejse, der vil være fyldt til randen med gode oplevelser, indtryk og fantastisk stemning.