Tivedens Nationalpark – Sverige

Trænger du til at komme væk fra hverdagens stress og jag, så er en forlænget weekendtur til Sverige helt perfekt. Den svenske natur er virkelig smuk, men også vild og rå på samme tid. Det var den perfekte tur til at få ladet batterierne op igen, da tempoet gik helt ned og man nød bare nuet.

Sted: Sydsverige

Antal dage: 4 dage

Antal KM: 17 km.

Sværhedsgrad: Mellem til svær alt efter hvilken rute du vælger.

Vores budget: Vi endte med at bruge 3234kr for hotel og benzin. Derudover handlede vi mad for 712kr. for 4 dage. Så alt i alt brugte vi 3946kr. på denne tur inkl. alt for 2 personer.

Befærdet/ubefærdet: Vi mødte relativ få mennesker på alle ruterne og dem vi mødte, var utrolig søde.

Dato vi vandrede: d. 16 – 19. februar 2023

Kort om Tivedens Nationalpark:

Tivedens Nationalpark er en nationalpark bestående af et stort skovområde, der ligger smukt imellem 2 søer Vänern og Vättern. Du møder den rå svenske natur med kæmpe stenblokke, hvor de grønne farver virkelig skaber en smuk kontrast. Der er 9 markerede vandreruter, som alle skulle være virkelig gode. Ruterne er virkelig godt markeret og nemme at følge. Da vi kun havde 4 dage, var vi desværre nødt til at prioritere hvilke ruter vi ville gå. Vi kan klart anbefale at tænde bilen og tage en smut til den smukke svenske natur.

Foto: En flot del af den gule og lilla rute

Ruter vi gik:

• Stenkällerundan mærkeret med gul (2.2km, ca. 1,5 time)
  • Trehörningsrundan mærkeret med lilla (9.5km, ca. 4 timer)
  • TIP til bonustur/rute hvor man ser nogle af seværdighederne

De andre ruter:

• Trollkyrkorundan mærkeret med rød (4.6km, ca. 3 timer)
  • Tärnekullerundan mærkeret med orange (1.3km, ca. 1 time)
  • Oxögabergsrundan mærkeret med blå (6.7km, ca. 4 timer)
  • Mellannäsrundan mærkeret med grøn (1.9km, ca. 0,5 time)
  • Junker Jägarerundan mærkeret med hvid (2.8km, ca. 1,5 time)
  • Vitsandsrundan mærkeret med sort (0.9km, ca. 0,5 time)
  • Stigmansrundan mærkeret med grå (4.2km, ca. 3 timer)

Du kan læse mere om ruterne her: https://www.sverigesnationalparker.se/park/tivedens-nationalpark/upplevelser/vandra-langs-stigar-och-leder/

Foto: Indgang Huvudentrén

Indgange

Der findes 3 indgange, som har gode parkeringsmuligheder, samt informationstavler. Derudover finder du også bålplads, toiletter og kort.

Indgang Huvudentrén – herfra kan du gå lilla, gul, blå, grå og rød rute.

Indgang Vitsand – herfra kan du gå orange, lilla sort og hvid rute.

Indgang Ösjönäs – herfra kan du gå lilla og grøn rute.

Tip

Husk at tag et kort som er ved hver indgang. Det er dejligt beskrivende og nemt at følge, vi brugte vores meget.

Foto: Gul og grå rute på vej ned til Stenkälla

Stenkällerundan mærkeret med gul (2.2km, ca. 1,5 time)

Stenkällerundan var vores første møde med den smukke svenske natur. Det var den vildeste rute, selvom den var kort. Vi gik denne fordi det regnede og vi derfor ikke kunne gå en længere, men hold da op hvor vi er glade for, at vi gik den. Den var svær at befærdes da både sten og rødderne fra træerne var glatte pga. regnen, samt at der også var is et par steder. Ruten snoede sig vildt imellem de kæmpe stenblokke. Der var også et tidspunkt hvor vi skulle ned igennem to store stenblokke, som gjorde at vi hurtigt følte os små i den meget store natur. Vi nød denne tur til fulde. Vi føler at det er en man skal gå hvis man er sikker på benene og ikke har noget imod svære passeringer.

Læs om ruten her: https://www.sverigesnationalparker.se/globalassets/tiveden/filer/tiveden-nationalpark-stenkallerundan-sv.pdf

Foto: Stenkälla

Trehörningsrundan mærkeret med lilla (9.5km, ca. 4 timer)

Dette er nationalparkens længste vandrerute. Vi havde det smukkeste vejr, med høj sol og is på søerne. Den førte os igennem de mange naturtyper som er i nationalparken alt fra, store stenblokke, strande, vådområder, imens du næsten hele turen har udsigt til den blanke sø, Stora Trehörningen. Vi mødte også en Spætte på vores vej, som ihærdigt hakkede på barken højt oppe i træet. Det var en ekstremt god tur og vi mødte kun få mennesker på vores vej.

Læs om ruten her: https://www.sverigesnationalparker.se/globalassets/tiveden/filer/tiveden-nationalpark-trehorningsrundan-sv.pdf

Foto: En del af lilla rute som går igennem skoven med udsigt til søen, Stora Trehörningen.

Bonustur/rute

Da vi gerne ville se nogle af nationalparkens seværdigheder, valgte vi den sidste dag at køre op til indgang Vitsand. Vi valgte at tage vejen som går igennem Stigmanspasset. Det er et kort men imponerende stykke, som klart kan anbefales at køre igennem.

Foto: Stigmanspasset

Da vi ankom til Vitsand indgangen gik vi til højre mod Vitsandsgrotterne, hvor der hurtigt kommer et skilt med hvad vej man skal gå. Der er et skilt der peger ind mod skoven og efter 500-900m rammer man Vitsandsgrotterne. Det er et vildt synd at se de kæmpesten mod hinanden og det var sjovt at gå rundt imellem dem. Ved grotterne er der et skilt som viser hen til Junker Jägares stenen, der ligger 900m væk. Dette var en overraskende flot tur derhen, og stenen er imponerende som den tordner vildt og højt mod himlen. Derefter fulgte vi skiltene tilbage til bilen og kørte hjemad. Det var nemt at følge skiltene og finde hen til de imponerende naturfænomener. Vi gik nok omkring 4-5km tror vi. Turen føltes kort og var nem at gå.

Foto: Junker Jägares stenen

Parkering

Vi parkerede ved Tivedens guider, Lövåsen 2, 546 95 Karlsborg.
Her kunne man starte 5 af ruterne, den gule, den lilla, den røde, den blå og den grå.

Overnatning

Vi bookede via. Airbnd, den fineste lille lejlighed på en gård. Den lå Svanvik og dermed havde vi 6min til handlemuligheder og 20min til Tivedens Nationalpark. Det var en rigtig fin lejlighed med en smuk udsigt udover hestefolde og en sø. Det eneste minus var at vi godt kunne have brugt lidt mere køkkenudstyr og et gardin til det store vinduesparti, men ellers var vi glade for lejligheden.

Vi gav 980kr. for 3 overnatninger, hvilket var virkelig billigt.

Link til hvor vi boede: https://www.airbnb.dk/rooms/774325078779786307?adults=1&children=0&infants=0&location=Svanvik%2C%20Sverige&pets=0&check_in=2023-02-19&check_out=2023-02-24&federated_search_id=af0ed48b-b6ee-4734-a905-b2bdda6574f8&source_impression_id=p3_1676747990_MV2lFqh2kap6xxFE

Foto: Ved Vitsandsgrotterne

Vi kørte forbi Camping Tiveden, som lå rigtig fint ved en sø. Så hvis du vil campere, er dette måske et meget fint bud.

Man kan også sove i telt eller shelter et par steder i Nationalparken.
– Der er 3 teltpladser og en shelterplads.
– De 3 teltpladser er ved Metesjön, Mellannäsudden og Käringaudden.
– Shelterpladsen er ved Metesjön.

Derudover er der flere fine muligheder for overnatninger via. B&B, hoteller og gårdophold, så det er bare at finde det som opfylder ens behov bedst.

Foto: Ved shelterpladsen, Metesjön.

Transport

Vi kørte til Sverige over Øresundsbroen. Dette var nemt og det tog cirka 7 timer. Vi valgte dette da vi havde bropas. Vi kom af med 335kr for bropas og 364kr for Øresundsbroen tur/retur. Derudover betalte vi 388kr for Storebæltsbroen, da vi har brobizz. Vi kom derfor af med 1087kr. i broafgifter i alt.

Man kan også tage færgen over ved Helsingør.

Du kan tjekke prisen på Øresundsbroen her: https://www.oresundsbron.com/da/priser#row1

Du kan tjekke prisen på færgen her: https://www.forsea.dk/din-rejse/priser/#med-bil